jama’, qashar dan qunut subuh..

sejak beberapa minggu kebelakangan, saya telah ditanya oleh beberapa pihak tentang tiga persoalan ini; jama’, qashar, qunut Subuh.. namun begitu, saya tidak berniat untuk menjawab ketiga-tiga secara detail, sekadar memberikan jawapan ringkas beserta dalilnya..


JAMA’


jama’ bererti menggabungkan dua solat, yakni Zuhur dengan Asar, dan Maghrib dengan Isya’, sama ada dalam waktu pertama (waktu Zuhur atau Maghrib) mahu pun waktu kedua (waktu Asar atau Isya’)..

dari Ibnu ‘Abbas R.A, katanya: “Rasulullah S.A.W pernah mengerjakan solat Zuhur dan Asar di Madinah, bukan kerana ketakutan atau kerana hujan.” Perawi berkata: Aku bertanya kepada Ibnu ‘Abbas: “Mengapa baginda melakukan hal tersebut?” Jawabnya: “Agar tidak memberatkan umat baginda.” – [HR Muslim].

syarat-syarat dibolehkan menjama’kan solat:

PERTAMA, dibolehkan untuk menjama’kan solat dalam keadaan bermukim (yakni bukan dalam keadaan musafir).. telah jelas dalam hadits di atas bahawa Rasulullah pernah menjama’kan solat sewaktu di Madinah.. namun harus kita ingat, jama’ saat bermukim tidak boleh dilakukan bersamaan dengan qashar, kerana syarat untuk mengqasharkan solat adalah musafir.. dengan kata lain, barang siapa yang ingin menjama’kan Zuhur dan Asar sedangkan dia bermukim, hendaklah dia melakukan solat 4 rakaat – 4 rakaat..

KEDUA, dibolehkan untuk menjama’kan solat kerana ketakutan..

KETIGA, dibolehkan untuk menjama’kan solat kerana hujan.. namun, para ulama’ menetapkan bahawa solat jama’ kerana hujan hanya boleh dilakukan oleh jama’ah yang solat di masjid sahaja..

KEEMPAT, dibolehkan untuk menjama’kan solat sekiranya ada keperluan..


Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, ketika ditanya tentang hukum menjama’kan solat bagi seorang doktor yang sangat sibuk, menjawab: boleh menjama’kan solat Zuhur dengan Asar, dan Maghrib dengan Isya’, baik dengan jama’ taqdim mahu pun jama’ ta’khir, mana-mana yang dianggap mudah baginya, iaitu jama’ sahaja tanpa diqasharkan. membolehkan jama’ kerana uzur adalah mazhab Imam Ahmad (yakni mazhab Hanbali), berdasarkan hadits Ibnu ‘Abbas dalam kitab shahih (yakni kitab Shahih Muslim). – [Fatwa Mu’assarah].

Syaiku Al-Islam Ibnu Taimiyyah juga pernah menyebut, “para buruh dan petani, jika pada waktu tertentu memberatkan mereka, misalnya air jauh dari tempat solat, jika mereka pergi ke sana untuk bersuci, terbengkalailah pekerjaan yang diperlukan, maka mereka boleh mengerjakan solat dalam satu waktu dengan menjama’ antara dua solat.” – [Majmu’ Al-Fatawa].

malah, sekiranya kita melihat perkara ini dengan lebih luas, dapat kita simpulkan, sekiranya ada apa-apa sahaja hajat yang bersifat mendesak, kita dibolehkan untuk menjama’kan solat.. misalnya, pelajar yang menduduki peperiksaan sedangkan waktu solat agak pendek (di negara yang mengalami 4 musim), pengawal keselamatan yang terpaksa mengawal sesuatu tempat dan keadaan tidak mengizinkannya untuk meninggalkan kawasan tersebut kerana kritikalnya suasana tersebut, maka dibolehkan bagi mereka untuk menjama’kan solat mereka. – [http://fiqh-sunnah.blogspot.com].

begitu juga dengan pesakit yang sulit untuk bergerak, dibolehkan baginya untuk solat. demikian juga bagi wanita yang bermusafir dengan bas awam yang menyusahkannya untuk solat di tengah perjalanannya, dia dibolehkan untuk menjama’kan solat sebelum bertolak (jama’ tanpa qashar, kerana dia belum memasuki batas musafir). – [fiqhmedic.wordpress.com].

diriwayatkan juga dalam kitab Shahih Muslim, bahawa Ibnu ‘Abbas pernah berkhutbah di Bashrah selepas Asar sehingga matahari terbenam dan terbit bintang-bintang.. ini menyebabkan orang ramai berkata: Solat! Solat! lalu datang seorang lelaki dan memperingatkan: solat! solat! lalu Ibnu ‘Abbas berkata: “Adakah engkau mengajar aku sunnah? sungguh tidak berguna kamu.” kemudian dia berkata lagi: “Aku melihat Rasulullah S.A.W menjama’kan solat antara Zuhur dengan Asar, dan Maghrib dengan Isya’. berkata ‘Abdullah bin Syaqiq (perawi): penjelasan Ibnu ‘Abbas itu tidak memuaskan hatiku. kemudian aku pergi kepada Abu Hurairah dan bertanya tentang perkara tersebut, dan Abu Hurairah membenarkan kata-kata Ibnu ‘Abbas.

daripada riwayat ini, dapat kita simpulkan bahawa Ibnu ‘Abbas telah menjama’kan Maghrib dan Isya’ kerana suatu hajat, iaitu khutbahnya, dan perkara ini dipersetujui oleh Abu Hurairah.. namun harus kita ingat satu perkara, sebagaimana yang disebutkan oleh Imam An-Nawawi: “Segolongan ulama’ besar membenarkan jama’ dalam keadaan tidak musafir, kerana ada keperluan, asalkan tidak dijadikan adat yang tetap.” – [Al-Majmu’ Syarh Al-Muhadzdzab]. dengan kata lain, berdasarkan kata-kata Imam An-Nawawi ini, kita dibolehkan untuk menjama’kan solat tetapi tidak menjadikan perkara tersebut sebagai satu kebiasaan yang dilakukan setiap hari..


jama’ ta’khir: bolehkan didahulukan Asar (diikuti dengan Zuhur) atau Isya’ (diikuti dengan Maghrib)?

dari Jabir bin ‘Abdullah, katanya: ‘Umar pada hari perang Khandaq setelah matahari terbenam, dia telah mencaci orang-orang kafir Quraisy sambil berkata: “Ya Rasulallah! Aku hampir tidak dapat mengerjakan solat Asar sehingga matahari terbenam.” kemudian Nabi menjawab: “Demi Allah! Aku pun tidak mengerjakannya.” lalu Nabi berwudhu’ dan kami pun berwudhu’, kemudian baginda solat ‘Asar sesudah matahari terbenam, setelah itu, baginda solat Maghrib. – [HR Ahmad, Al-Bukhari dan Muslim].

kata Imam Asy-Syaukani: hadits ini menjadi dalil untuk menetapkan hukum wajibnya tertib dalam mengerjakan solat-solat qadha’ dan ada’. – [Nailu Al-Authar].

setahu saya, inilah yang dipegang oleh jumhur ulama’ (majoriti ulama’).. ada pun pendapat yang mengatakan dibolehkan untuk didahulukan solat Isya’, kemudian diikuti Mahgrib ketika melakukan jama’, tidak pernah saya tahu apakah dalil yang digunakan.. wallahu a’lam.. rasanya entry ini sudah cukup panjang.. saya akan menjawab tentang permasalahan qashar dan qunut dalam entry berikutnya..

  1. No trackbacks yet.

Leave a comment